ATV 2e jaar 2002-2003 
27 september 2002
Naar aanleiding van onze bespreking van de laatste vande 6 Moments musiceaux van Schubert:
 
1 Het geheel van dit stuk (dus het allegretto met het trio, en Allegretto da capo) laat zich goed beschrijven als een driedelige vorm: A B A'.
Maar ook het Allgretto zelf kan worden gezien als driedelig.
 
a Geef een korte beschrijving van de vorm van het Allgretto. Vermeld in je beschrijving wat de gebruikte toonsoorten zijn.
b In hoeverre zijn de gebruikte toonsoorten te beschouwen als verwant  met de hoofdtoonsoort?
c Is de hoofdtoonsoort volgens jou As-groot of as-klein? Waarom?
2
a In de eerste 16 maten lijkt op een gegeven moment te worden gemoduleerd. Lijkt, want dit blijkt niet meer te zijn dan een soort harmonische schijnbeweging. 
  • laat zien welke toonsoort wordt gesuggereerd, en waardoor
  • leg uit waarom de modulatie in feite niet doorgaat
b Zijn de eerste 16 maten te beschouwen als Satz of als Periode? Leg uit waarom.
3
a In welke toonsoort staan de maten 17 en volgende? Hoe wordt deze toonsoort bereikt?
b Het eerste akkoord na de eerste dubbele streep (opmaat maat 17) kan worden beschouwd als een gealtereerd akkoord, dat bovendien enharmonisch gelijk is aan een ander type samenklank.
  • leg uit wat in algemene zin onder 'gealtereerd akkoord' kan worden verstaan
  • leg uit om welk akkoord het hier precies gaat, welke rol dit speelt in de toonsoort, en aan welk akkoord het enharmonisch gelijk is
c Het akkoord van vraag b hierboven wordt nog een aantal keren (al dan niet 'enharmonisch' gebruikt.
  • op welke punten in het stuk komt de samenklank e-gis-b-d (of een enh. gelijke samenklank) terug)?
  • welke rol speelt deze samenklank op die punten? (maak hiervoor een harmonische analyse van het akkoord en zijn omgeving op de betreffende plekken)
4
a In welke toonsoort staat het trio? In hoeverre is de relatie van de toonsoort van het trio met de toonsoort van het allegretto te beschouwen als 'normaal'?
b In welke toonsoort eindigt het stuk? Is dit te beschouwen als gebruikelijk of ongebruikelijk? Waarom?
5
In het gehele stuk wordt voortdurend gebruik gemaakt van vertragingen (zozeer zelfs dat het lijkt alsof het stuk 'over vertragingen gaat'). In sommige gevallen lijkt  sprake te zijn van een vertraging, maar heeft het toch zin van een 'echte' harmonie te spreken..
  • leg uit waarom het in verband met de 'vertragings-taktiek' weinig zin heeft de akkoorden in bv. maat 1 en 3 als zelfstandige harmonieen  te beschouwen.
  • Waarom heeft het daarentegen wel zin de eerste harmonie van de maatgroep 17-20 als 'echte' harmonie te beschouwen?
6 Je zou kunnen zeggen dat Schubert bij de voorteken-wisseling bovenaan de tweede bladzijde eigenlijk een verkeerd aantal kruisen noteert. Hoezo? Wat zou het goede aantal zijn?