ik heb helaas geen opname van dit stuk beschikbaar op dit moment
- poog het even in de bib of anderszins te beluisteren.
Copieen hebben jullie van mij gehad (in de eerste les)
|
Mozart, strijkkwintet in C groot KV 515, eerste thema (maat 1-57)
a |
Maak duidelijk hoe dit thema in zijn geheel in elkaar zit (maatgroepen
en dergelijke..) |
b |
Wat is er opvallend / eigenaardig aan de maatgroepering aan het begin
(tot ca maat 20 -gezien met een 'classistische bril op')? |
c |
In deze eerste 20 maten is sprake van een duidelijke Sekundgang in
de bovenstem. Om welke noten gaat het daarbij? |
d |
Maak een harmoniwche analyse van de eerste 20
maten. Denk je dat de harmonie in de maten 16 en volgende kan worden beschouwd
als 'typisch klassiek' of 'typisch Mozart' ? |
e |
Frappant is vanaf maat 21 natuurlijk dat wordt
begonnen in de toonsoort c-klein. Maar misschien nog 'dramatischer'
is de wending in maat 29/30. Beschrijf wat hier (met name harmonisch) gebeurt. |
f |
De volgende - en misschien wel ernstigste - harmonische
ramp gebeurt in maat 43. Probeer uit te leggen wat er in 43/44 aan de hand
is. |
g |
De ontwikkelingen rond 43/44 lijken gevolgen
te hebben voor 47 en volgende: hier lijkt sprake van de toonsoort
Des , maar uiteindelijk is dat toch niet echt zo.. een schijntoonsoort
dus?
maak een harmonische analyse vanaf 47, waarbij je zoveel mogelijk probeert
alles in C-groot te blijven verklaren.
Leg daarbij ook uit wat de connectie is tussen de akkoorden in maat
49 en maat 54. |
|
|