Analyse klassiek/romantiek major 2002-2003 
11 september 2002
je kunt het kwartet beluisteren via het 'oortje' ...
1. Mozart, dissonanten-kwartet, langzame inleiding
gespeeld door het Alban Berg kwartet
a Maak duidelijk waarom de eerste noot van de eerste viool (de a ) zo merkwaardig klinkt. Welk 'toonsoortconflict speelt hier in feite?
b Welke toonsoort(en) wordt/worden in verloop van deze langzame inleiding bereikt of gesuggereerd? Op welke momenten?
c Maak (bijvoorbeeld in een copie van de partituur ) een zo compleet mogelijke harmonische analyse van de inleiding.
d Beschrijf in hoeverre deze inleiding te maken heeft met de volgende principes/technieken:
- faux-bourdon
- lamento-bas
2. Mozart, Fantasie in c klein, begin
a Maak een harmonische analyse van de eerste 7 maten van dit stuk. Welke wendingen zijn het meest onverwacht?
b Na maat 7 komt een aantal keren een 'totaal onverwachte' harmonische wending. Om welke momenten gaat het? (een exacte verklaring hoeft van mij nog niet.. - we komen er in de les nog op terug).