je kunt het kwartet beluisteren via het 'oortje' ...
1. |
Mozart, dissonanten-kwartet, langzame inleiding
gespeeld door het Alban Berg kwartet
a |
Maak duidelijk waarom de eerste noot van de eerste viool (de a ) zo
merkwaardig klinkt. Welk 'toonsoortconflict speelt hier in feite? |
b |
Welke toonsoort(en) wordt/worden in verloop van deze langzame inleiding
bereikt of gesuggereerd? Op welke momenten? |
c |
Maak (bijvoorbeeld in een copie van de partituur ) een zo compleet
mogelijke harmonische analyse van de inleiding. |
d |
Beschrijf in hoeverre deze inleiding te maken
heeft met de volgende principes/technieken:
- faux-bourdon
- lamento-bas |
|
2. |
Mozart, Fantasie in c klein, begin
a |
Maak een harmonische analyse van de eerste 7 maten van dit stuk. Welke
wendingen zijn het meest onverwacht? |
b |
Na maat 7 komt een aantal keren een 'totaal onverwachte' harmonische
wending. Om welke momenten gaat het? (een exacte verklaring hoeft van mij
nog niet.. - we komen er in de les nog op terug). |
|
|