Debussy gebruikt in zijn stukken onder
andere de volgende 'technieken' en/of 'toonsystemen':
-
hele-toons-ladder
-
modale ladders (neomodaliteit)
-
octotonische ladders (hoewel in het werk van
bijvoorbeeld Ravel vaak duidelijkere voorbeelden te vinden zijn)
-
pentatonische ladder (de anhemitonische
pentatoniek, bestaande uit grote secundes en kleine tertsen)
-
gebruik van aan een akkoord (drieklank of
septimeakkoord) toegevoegde tonen (zoals b10, #11, b13)
-
gebruik van akkoorden hetzij op de verkeerde
plek' (bijvoorbeeld 'op de verkeerde trap': dominant septimeakkoord
op I of IV , klein septimeakkoord op V etc..) of in een 'vreemde' volgorde
(opeenvolgingen als V IV I etc.)
-
parallel-harmoniek
1 |
Maak een korte analyse van een van la fille aux cheveux de lin uit
de piano-preludes.Bespreek in ieder geval:
-
de (grote) vorm
-
de structuur/zinsbouw
-
de toonsoort(en)
-
motieven/thema's
-
voor Debussy kenmerkende harmonische wendingen, technieken e.d. zoals hierboven
genoemd
|
2 |
Zoek ergens de 7 modes a transpositions limitées van
Messiaen op, en noteer (of copieer...) deze. (Bron bv. Van
Aristoxenos tot Stockhausen, band 2, of op mijn
site: rubriek Analyse --> inleiding analyse&harmonie --> transpositie
en voortekening; toonsoorten en toonladders --> andere toonladders/toonsystemen).Welke
van deze modi worden ook gebruikt door Debussy en Ravel? |
Als over het werk van Debussy (en Ravel)
wordt gesproken valt vaak het begrip 'verwijde tonaliteit'.
3 |
Leg uit wat hieronder wordt verstaan, en waarom het zin heeft deze
term i.v.m. het werk van de 'impressionisten' te gebruiken. In hoeverre
kan het begin van het vierde piano-prelude worden beschouwd als verwijd
tonaal? |
|